VoIP er stadig kernen i moderne erhvervstelefoni
VoIP har på mange måder udgjort en stille revolution i måden, vi tænker på kommunikation på i erhvervslivet. Det pudsige lille ord står for Voice over Internet Protocol og er synonymt med det noget mere kendte begreb IP-telefoni. Når det har spillet så stor en rolle, er det, fordi det har medført en fleksibilitet i opbygningen af telefonsystemer, som tidligere var uset. Også i dag, hvor mobilitet spiller en afgørende rolle, er VoIP kernen i de fleste virksomheders telefoni.
I det følgende ser vi kort på, hvad VoIP er, og hvad det betyder for professionelle telefonsystemers funktioner og ydeevne.
Hvad er VoIP?
Voice over Internet Protocol, bedre kendt som VoIP, er en teknologi, der gør det muligt at tale i telefon via internettet. I modsætning til traditionelle telefonsystemer, hvor et analogt signal sendes via kobberledninger, transformerer VoIP talen til digitale signaler, som derefter kan sendes over internettet, før den igen transformeres til analog lyd. Princippet bruges i alt fra Teams-samtaler til avancerede erhvervskommunikationssystemer.
Efterhånden som bredbånd er blevet udbredt til hele Danmark (og stadigt større dele af verden), er udbredelsen af VoIP også vokset og står i dag for hovedparten af telefoni i professionelle virksomheder.
Fordele ved VoIP
En af de helt store fordele ved VoIP er, at det er billigt. Sammenlignet med klassisk fastnettelefoni har mange virksomheder kunnet reducere udgifterne til telefoni væsentligt ved at tale over internettet. Ikke mindst, når det kommer til telefoni over landegrænser. I dag har de fleste måske glemt det, men udlandstelefoni var en væsentlig udgift for blot 20 år siden.
Mere synligt for brugeren er den store fleksibilitet ved VoIP. Medarbejdere kan arbejde remote – hjemmefra – og alligevel via deres bærbare computer have adgang til hele virksomhedens telefonsystem. Uanset hvor medarbejderne befinder sig, vil kunder eller andre interessenter ikke mærke forskel.
Desuden byder VoIP – de fleste steder som ren standard – på avancerede funktioner som viderestilling af opkald, statistikfunktioner, telekonferencer og meget andet. Fordi teknologien er digital, er det også muligt at integrere til andre systemer i virksomheden. Med en fleksibel VoIP-løsning som den, Uni-tel tilbyder, kan der integreres til både Microsoft 365 og langt de fleste andre relevante økonomi- og salgs- og CRM-systemer.
Integration med mobiltelefoni
Mobiltelefoni fylder mere og mere, og ganske mange virksomheder vælger i dag at have en del medarbejdere, som alene taler mobilt. Også i denne sammenhæng har integrationen af VoIP med mobile enheder vist sig effektiv og særdeles brugbar. Mange VoIP-løsninger tilbyder apps, som lader medarbejdere forbinde deres mobiltelefoner direkte til virksomhedens VoIP-system. På den måde kan medarbejderne ringe ud og modtage opkald via virksomhedens telefonnummer, selv når de er på farten og kun har adgang til mobilen.
Integration til mobil sikrer en elegant og gnidningsfri kontinuitet i kommunikationen og, vil mange opleve, en langt bedre kundeservice og en mere sammenhængende oplevelse for både medarbejdere og kunder.
Hjertet i professionel telefoni
Samlet set er VoIP ikke kun et økonomisk valg for virksomheder, men også en teknologi, som giver adskillige tekniske og brugermæssige fordele. Dermed er det også evident, at VoIP trods mobiltelefoniens voldsomme fremgang, i mange år fremover fortsat vil udgøre hjertet i professionelle telefonsystemer. Læs mere om telefonsystemer her.